scroll

Specialfodervirksomheden AB Neo (tidligere Agilia) leverer et positivt resultat i regnskabsåret 2019/20. I et regnskabsår præget af uforudsigelighed har virksomheden vækstet i markedet med en agil produktion til at bistå efterspørgslen.

TYPE: PRESSEMEDDELESE

På trods af et år, hvor uforudsigelighed har præget samfund, økonomi og produktion, kan AB Neo  præsentere et positivt regnskab for året 2019/20. Specialfodervirksomheden præsenterer således et resultat før skat på 27,2 mio. kroner. Resultatet er blandt andet en naturlig del af den rejse, virksomheden er på mod at blive førende leverandør af specialfoderløsninger til højtydende unge husdyr.

”Det regnskab vi aflægger hænger godt sammen med den vækstplan der er lagt for virksomheden. Vi geninvesterer stadig en stor del af vores overskud i udvidelser af faciliteter, mandskab og produktportefølje for at være parat til fremtiden og følge med udviklingen i branchen,” fortæller økonomichef i Agilia, Niels Langkjær.

Resultatet før skat er en stigning i forhold til tidligere regnskabsår, og det kan primært tillægges et stigende salg og markedsandele i Europa.

”Vores kerneprodukter i AB Neo har vist, de virker og kan levere resultater. Derfor er vores produkter blevet en efterspurgt vare, som vi også kan se på salget. Vi er både kommet ud på nye markeder i hele verden og hævet markedsandelen på hjemmemarkedet,” siger Niels Langkjær.

AB Neo forhandler blandt andet de funktionelle proteinprodukter AlphaSoy og Cellpro, der ikke blot er vokset kraftigt i grisesegmentet, men også med stor succes er introduceret til fjerkræ. Ligeledes er der stor interesse omkring mælkeerstatningen DanMilk og mælkeanlægget til grise, Pump’n’Grow.

Nyt europæisk samarbejde under AB Neo

Fra 1. september 2020 indgik Agilia i en ny europæisk division , AB Neo, med tre andre specialfodervirksomheder, spanske ASN, og Primary Diets i England og Polen. Divisionen er et naturligt næste skridt for den danske virksomhed, der blev en del af AB Agri i 2016. Selskabet har i december 2020 skiftet navn til AB Neo A/S, og vil fremadrettet sælger foderkoncepterne Primary Diets og Agilia.

”Med AB Neo får vi flere kræfter at samarbejde med, og vi får rigere mulighed for udvikling, innovation, større produktionsfaciliteter, nye teknologier og en bredere produktportefølje,” siger Niels Langkjær.

Det er blandt andet på tegnebrættet, at man vil udvide produktionsfaciliteterne i løbet af et-to år ved siden af de nuværende faciliteter ved Videbæk.

Agilia har vist agilitet under Covid-19

”Landbrugs- og fødevarebranchen har opretholdt en høj og nødvendig kadence i 2020, hvor resten af samfundet af flere omgange har været mere eller mindre lukket ned. Branchen har vist sig at være utrolig robust, og derfor har vi også produktionsmæssigt fulgt med efterspørgslen og har kunnet fortsætte levering i hele verden,” siger Niels Langkjær og fortsætter:

”En stor del af takken for det fine resultat i regnskabet skal tilgå medarbejderstaben, der har udvist en utrolig agilitet i et svært år, hvor hverdagen flere gange er blevet vendt på hovedet for at bekæmpe Covid-19. Vi har vist, at vi kan stå sammen og finde nye løsninger og muligheder for vores forretning.”

Tilbage til toppen
Tryk ENTER for at søge eller ESC for at lukke